Remont linii kolejowej Oleśnica – Kluczbork: Szybsze pociągi i nowa infrastruktura do 2026 roku

Rozpoczyna się przebudowa kluczowej linii kolejowej łączącej województwa dolnośląskie i opolskie. Projekt o wartości blisko 400 milionów złotych realizuje PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., korzystając z funduszy Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. Modernizacja obejmie dwa odcinki o łącznej długości 22 kilometrów, co przyczyni się do skrócenia czasu podróży między Wrocławiem a Kluczborkiem o około 10 minut. Nowe perony i poprawione bezpieczeństwo to kolejne korzyści dla podróżnych. Zakończenie prac planowane jest na 2026 rok.
Modernizacja trasy
Prace rozpoczęły się na dwóch odcinkach trasy: Bierutów – Oleśnica oraz Kluczbork – Wołczyn. Modernizacja obejmuje 12 kilometrów torów między Bierutowem a Oleśnicą, a także poprawę stanu 10 kilometrów torów między Kluczborkiem a Wołczynem. PKP PLK S.A. zainwestuje w nowoczesne urządzenia sterowania ruchem oraz wymieni sieć trakcyjną.
Planowane ulepszenia
Modernizacja obejmuje nie tylko tory, ale także rozjazdy na stacji Bierutów i Wołczyn. Wszystkie przejazdy kolejowo-drogowe na modernizowanych odcinkach zostaną wyposażone w nowe systemy zabezpieczeń, co podniesie poziom bezpieczeństwa. Wymianie ulegną płyty przejazdowe, a nawierzchnia drogowa na dojazdach zostanie naprawiona. Dodatkowo, droga wojewódzka nr 451 zostanie kompleksowo przebudowana w rejonie skrzyżowania z linią kolejową.
Obiekty inżynieryjne w nowej odsłonie
Projekt przewiduje remont lub przebudowę 26 obiektów inżynieryjnych, w tym trzech mostów, czterech wiaduktów oraz dziewiętnastu przepustów. Przeprawy nad rzekami Smolną, Świerzną i Baryczką zostaną odnowione, a wiadukty w Solnikach Wielkich, Oleśnicy i Ligocie Dolnej wzmocnione. Drugi wiadukt w Ligocie Dolnej zostanie zlikwidowany z uwagi na jego niewykorzystywanie.
Innowacje dla pasażerów
Przyszli pasażerowie będą mogli korzystać z nowoczesnej infrastruktury. W Smardach stare perony zostaną zastąpione nowymi, z dostępem poprzez chodnik z pobliskiego przejazdu. W Solnikach Wielkich powstaną nowe perony, zlokalizowane bliżej zabudowań, wyposażone w przejście z rogatkami. Infrastruktura zostanie dostosowana do potrzeb osób o ograniczonej mobilności. Komfort podróży zwiększą ławki, gabloty z rozkładami jazdy oraz dodatkowe oświetlenie.
Szybsze podróże
Po zakończeniu modernizacji pociągi pasażerskie będą mogły poruszać się z prędkością do 120 km/h, a towarowe do 80 km/h. Dzięki temu czas przejazdu między Wrocławiem a Kluczborkiem skróci się o około 10 minut. Tory będą przygotowane do obsługi cięższych składów towarowych.
Postępy umowne i przyszłe plany
Projekt podzielono na dwa zadania: pierwszy odcinek Bierutów – Oleśnica realizuje Trakcja S.A. za 163,7 mln zł netto, drugi odcinek Kluczbork – Wołczyn wykonuje Konsorcjum PPM-T Sp. z o.o. i DOLKOM sp. z o.o. za 234,3 mln zł netto. Realizacja zakończy się w drugiej połowie 2026 roku. W planach jest również przetarg na kolejny odcinek linii 143, obejmujący stację Wrocław Psie Pole oraz szlak do Wrocław Sołtysowice, co usprawni kursowanie pociągów w aglomeracji wrocławskiej. Inwestycja będzie możliwa dzięki wsparciu z programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko 2021–2027.