Modernizacja kolei Kluczbork – Oleśnica: Szybszy dojazd do Wrocławia o 10 minut!

Rewitalizacja infrastruktury kolejowej odgrywa kluczową rolę w rozwoju regionalnym, a przykład modernizacji linii kolejowej na trasie Kluczbork – Oleśnica to doskonałe odzwierciedlenie tej tendencji. PKP Polskie Linie Kolejowe zdecydowały się na gruntowną przebudowę dwóch odcinków tej trasy. Inwestycja o wartości prawie 400 mln zł, finansowana z Krajowego Planu Odbudowy, ma na celu poprawę jakości podróży oraz bezpieczeństwa na trasie wiodącej do Wrocławia.
Rozległy zakres prac na trasie
Modernizacja obejmuje dwa kluczowe odcinki linii nr 143, łącznie 22 km torów. Pierwszy odcinek, rozciągający się od Oleśnicy do Bierutowa, liczy 12 km i kosztuje 163,7 mln zł netto. Drugi odcinek, o długości 10 km, łączy Kluczbork z Wołczynem, a jego modernizacja pochłonie 234,3 mln zł netto. W ramach tych prac zainstalowane zostaną nowe urządzenia sterowania ruchem, a także wymieniona zostanie sieć trakcyjna. Kluczowe zmiany obejmują również montaż nowych rozjazdów na stacjach Bierutów i Wołczyn.
Bezpieczeństwo priorytetem
Jednym z głównych celów inwestycji jest zwiększenie bezpieczeństwa na przejazdach kolejowych. Prace obejmują wymianę płyt przejazdowych i naprawę nawierzchni drogowej. W rejonie skrzyżowania z linią kolejową przebudowana zostanie droga wojewódzka nr 451, a część przejazdów zostanie wyposażona w nowoczesne systemy zabezpieczające.
Zmiany w infrastrukturze inżynieryjnej
Projekt zakłada także modernizację 26 obiektów inżynieryjnych, w tym mostów i wiaduktów. Przeprawy nad rzekami Smolną, Świerzną i Baryczką zostaną odnowione, a wiadukty w Solnikach Wielkich, Oleśnicy i Ligocie Dolnej wzmocnione. Jednak jeden z wiaduktów w Ligocie Dolnej zostanie rozebrany z uwagi na jego niewykorzystanie.
Ulepszenie dostępu dla pasażerów
Pasażerowie również odczują pozytywne zmiany. W Smardach powstaną nowe perony, które będą łatwo dostępne dzięki rozbudowanemu przejazdowi kolejowo-drogowemu. W Solnikach Wielkich nowe perony będą zlokalizowane bliżej zabudowy mieszkalnej, co ułatwi dostęp mieszkańcom. Wszystkie perony zostaną dostosowane do potrzeb osób o ograniczonej mobilności i wyposażone w niezbędne udogodnienia, takie jak ławki i oświetlenie.
Korzyści dla podróżnych
Po zakończeniu prac pociągi pasażerskie będą mogły osiągać prędkość do 120 km/h, co oznacza wzrost o 80 km/h w porównaniu z obecną sytuacją. Pociągi towarowe będą mogły poruszać się z prędkością do 80 km/h. Dzięki tym zmianom czas podróży między Wrocławiem a Kluczborkiem skróci się o około 10 minut. Dodatkowo linia będzie przystosowana do obsługi cięższych składów towarowych.
Perspektywy na przyszłość
Zakończenie prac przewidziane jest na połowę 2026 roku. PKP Polskie Linie Kolejowe planują również przetarg na modernizację kolejnego odcinka linii nr 143, obejmującego stację Wrocław Psie Pole oraz szlak Wrocław Psie Pole – Wrocław Sołtysowice. Ta kontynuacja inwestycji podkreśla znaczenie modernizacji infrastruktury kolejowej dla całego regionu.