CBA o szpitalu w Oleśnicy
Była kontrola
Centralne Biuro Antykorupcyjne przeprowadziło kontrolę w Powiatowym Zespole Szpitali w Oleśnicy. Kontrolę na zlecenie wykonała Komisja Rewizyjna Rady Powiatu Oleśnickiego. Wszystko dlatego, że w maju 2020 roku do CBA wpłynęło pismo o nieprawidłowościach w szpitalu. Konkretnie chodzi o kwestie wydatków na sprzęt, wysokość pensji lekarzy oraz zatrudnienia zastępcy dyrektora placówki.
Co było nie tak?
Według protokołu, sporządzonego po kontroli komisji wynika, że dokumentacja na zakup sprzętu nie pozwala ocenić, czy zakup spełniał procedury zamówienia publicznego. Dokumenty nie wykazują, czy sprzęt był nowy czy też używany. Nie ma jednoznacznego dowodu na to, że wydatki pieniędzy publicznych były zasadne. Dokumentacja objęła kopie faktur, kilka ofert oraz wniosków pracowników oddziałów o zakup sprzętu. Mowa to sytuacji, która działa się za kadencji byłego dyrektora PZS.
Materiał, jaki kontrolujący zebrali w trakcie kontroli jest rozbieżny z przedstawioną dokumentacją. Chodzi o różnicę aż 17,7 tys. złotych. Najbardziej rażącym brakiem jest to, że wśród dokumentów nie ma faktury z marca 2020 roku, która opiewała na 14 tys. złotych. Ta kwota miała być przeznaczona na zakup stanowiska do resuscytacji. Brakuje także rachunków za pompy infuzyjne, stoliki Mayo oraz inne zakupy.
Jeżeli chodzi o stawki lekarzy, to Komisja zainteresowała się tym, że w ciągu ostatniego czasu ich pensje rosły. W tej sprawie wyjaśnienia składał obecny dyrektor placówki. Przyznał on, że przez ostatnie lata stawki lekarzy rosły, natomiast wynikało to z tego, że lekarze chcieli pracować poza Oleśnicą. Wzrost pensji był konieczny, aby zatrzymać ich na miejscu. Jednakże kontrolujący powiedzieli, że dyrektor nie przedstawił dokumentów, które weryfikowałyby godziny pracy lekarzy.
Kwestia zastępcy dyrektora również wzbudziła podejrzliwość Komisji. Gizela Jagielska jest jednocześnie zatrudniona na stanowisku zastępcy dyrektora do spraw medycznych oraz zastępcy ordynatora oddziału położniczo-ginekologicznego. Według protokołu komisji zastępca dyrektora może być zatrudniony jedynie na umowie o pracę. Nie ma możliwości zawarcia umowy cywilnoprawnej w tym zakresie.